Paulig Coffee
This Cup Counts
Svensker og nordmenn elsker kaffe, og vi drikker masse av det. Men gjett hvem som slår oss? Finnene, så klart.
Så da den finske kaffeprodusenten Paulig Coffee - med en varemerkekjennskap i Finland nesten sammenlignbar med IKEA i Sverige - skulle lansere sin nye premiumkaffe i det utrolig mettede svenske kaffemarkedet, fikk vi i oppdrag å utvikle en kommunikasjonsstrategi, et markedsføringskonsept og å produsere en rekke filmer og annonser for lanseringen.
Vi startet med å grave dypt inn i Pauligs kjerneverdier og fant noe veldig interessant: en hundre år lang historie med å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet, både hvor kaffe produseres og hvor den konsumeres. Denne innsikten ga oss et solid grunnlag for å bygge det nye merket This Cup Counts.
I stedet for å fokusere på hvordan bønnene blir stekt eller hvor deilig kaffen er, fremhever This Cup Counts organisasjoner og entusiaster som virkelig gjør en forskjell lokalt der de jobber og bor. Slik fungerer det: For hvert kilo kaffe som selges, gir Paulig 20 svenske kroner til forskjellige ideelle organisasjoner. Noe som gir alle som kjøper denne koppen en mulighet til å gjøre en forskjell - bare ved å drikke en kopp kaffe.
This Cup Counts har blant annet støttet Nattskiftet, Håll Sverige Rent og Tjejzonen, organisasjoner som virkelig påvirker deres nærmiljø på en positiv måte.